måndag 2 februari 2015

K - Kapstaden - mina bästa tips!

En vår när jag pluggade psykologi hade jag fullt upp med att översätta mina betyg och universitetspoäng för att fortsätta plugga på universitetet i Kapstaden. I samma veva träffade jag min blivande make(Nicke alltså :) och mina planer förändrades drastiskt. Fortfarande finns inget land där jag känner mig så hemma som i Sydafrika, trots landets många problem.

Vi gifte oss senare i vindistriktet i Kapstaden och hyrde då ett stort, underbart hus i mysiga och trendiga Waterkant i centrala Kapstaden. Plunge pool med bedårande utsikt över hela bukten...mmmm....


Några fina Kapstadentips kommer här!

1.
Robben Island utan tvekan! Här gäller det att boka biljetter i tid, för intresset är stort! Guidning sker av före detta fångar och det är extremt känslosamt att vara här. Med tanke på den läskiga fascismen som drar in över Europa och vårt eget land är detta och nästa tips högaktuella.

2.
Vi besökte även District Six Museum som en del av en längre utflykt som tog oss ut i de olika sämre bemedlade delarna av Kapstaden. Här avhandlas apartheidtiden och är ett mycket fint museum. Jag rekommenderar verkligen hela turen, där vi fick följa med till entreprenörer och eldsjälar i kåkstäderna.

3.
After noon tea på underbara Mount Nelson Hotel. Det är det absolut bästa after noon tea jag någonsin upplevt, allting, service, kvalitet, miljö...


4.
Taffelberget behöver nog ingen större introduktion, men det är en hit, helt klart. Hit upp kan man antingen åka eller vandra.

5.
Hyr bil och besök Simons town, Goudahoppsudden, Garden route, kolla på pingviner, besök en safaripark eller vindistrikten. Här finns något för alla!

5.
Allt! Maten, musiken, kulturen, shoppingen, utflykterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar