tisdag 17 februari 2015

M - Marocko

Vi var i Marocko för några år sedan över nyår. Det var en spännande resa och vi passade på att bo på olika, vackra riader i Marrakech, tog bussen till den vackra kuststaden Essaoueira och försökte ta oss över ett bergspass för att uppleva ett ökenäventyr. Tyvärr var passet stängt på grund av snökaos, så min dröm om att bo i beduintält i en sandöken är fortfarande bara en dröm.

Vad är då en riad? Det är ett traditionellt marockansk välbärgat hem, som ofta ligger runt en vacker innergård. Utifrån kan riaderna se oansenliga ut, en enkel dörr, men de kan leda in till otroligt vackra miljöer. Har man tur har de även en takterass som man kan äta frukost på...


Bilden här nedan är lånad från riadcinnamon.com. Det ser väldigt fint ut.


Marrakech är en väldigt färgstark stad som består av en äldre stadsdel, medinan, den som man ofta tänker på när man hör ordet Marrakech. I mitten av denna ligger torget Djema el-Fna. Här kan man se ormar, dricka underbart te med mynta, äta äckliga sniglar och bli tvångsmålad med henna. Säljarna här kan vara lite gåpåiga, så stå på dig. Teet här är fantastiskt dock! Runt omkring i bazarerna finns finfin shopping. Jag är väldigt svag för orientalisk design och köper gärna med mig saker hem från mina resor. Vi har ett stort handmålat uppläggningsfat som vi köpte här. Jag blir alltid glad när jag tar fram det.



Staden Essaouira är en väldigt charmig kuststad, lite mindre och lugnare än Marrakech, med lite bohemkänsla. Männen på resan blev erbjudna både det ena och det andra under våra dagar här, så det är väl lite av ett hippieställe.

Vid hamnen säljer de dagsfärsk fisk och skaldjur från de små stånden - rekommenderas varmt.


Marocko har sina plus och sina minus. På plussidan finns den rika historien, den härliga maten, den vackra estetiken och den orientaliska mystiken. På minussidan finns att många vill lura av dig några dinarer, de är gåpåiga samt att det inte är kul med den oönskade uppmärksamhet man får om man går ut som ensam kvinna.

Ett tips om du är vilse i medinan - fråga en kvinna efter vägen. De frågar varken om betalning eller blir efterhängsna...

Som vanligt har jag förlorat mina gamla resebilder och tackar marseille.aeroport.fr, luxury-riads.com, apollo.se, hjarterumdesignointerior.blogspot.se samt begaatours.com för lånet av bilder.

Bubblare i kategorin var också Madeira, en helgjuten ö med vacker natur, mysigt stadsliv och bara väldigt, väldigt trevligt ställe att vara på.

1 kommentar: